JJ Cale

caleJJ Cale har släppt en ny. Roll On heter den. Inga sensationer, det låter ungefär som det alltid gjort. Spelar ingen roll för min del. Han är ändå bättre än mycket annat. Spotify har faktiskt rejält mycket JJ Cale.  här finns en blandad lista. Det roliga med letandet på Spotify är ju att man ibland snubblar över nåt annat kul. Trummisen och Cale polaren Jamie Oldaker från Tulsa Oklahoma har samlat ett gäng artister för en inspelning. Det är JJ Cale, Taj Mahal, Bonnie Bramlett, Eric Clapton, Vince Gill mfl. Mad Dog & Okies. Riktigt bra!

mad-dogs-okies

Kikar ofta in på  Perssons sida. Där liksom på Rootsy finns nästan oändligt med musiktips. Ett sånt är unga sångerskan Taylor Swift. Låter lite Kasey Chambers och Dixie Chicks, typ.

swi

Avslutar med en Youtubefilm med JJ Cale. En av hans bästa låtar på senare år. The Problem från skivan To Tulsa and Back.

10 kommentarer

Filed under Blues, Country, Rock

10 responses to “JJ Cale

  1. Jaså minsann, nu duger Taylor Swift åt Lennart P. När jag för nån månad sen tipsade om henne på min blogg, då avrättade LP henne i en bloggkommentar.
    Fast jag misstänker att det var för att han inte hade hört henne …

  2. Zigne

    Nej stopp och belägg. Jag skriver otydligt. Det är inte Lennart P. Det är Magnus Eriksson på Rootsy som tycker att hon är rätt bra.

  3. Okej, missförstånd, f’låt.
    Men det gick att läsa och tolka det så när du skriver ”Kikar ofta in på Perssons sida. Där liksom på Rootsy finns nästan oändligt med musiktips.”

  4. Zigne

    Inget att säga flåt för. Felet är mitt.
    Det blir ibland både syftningsfel och andra tokerier i mina texter. Skrivandet är egentligen inte min grej och går dessutom snabbt.
    Glöm inte att jag bara är en enkel fotograf 😉

  5. Det handlade vare sig om syftningsfel eller tokerier, det handlade om vad jag ofta har predikat: hur noga man än skriver så tolkar läsaren ALLTID ens text.
    Tro mig.

    En annan sak jag har lärt mig är att duktiga fotografer också alltid visar sig vara duktiga skribenter.
    Och det tycker jag är orättvist, eftersom det så sällan är tvärtom.

  6. Om jag inte minns fel så var herr Weman inte så begeistrad i miss Swift heller..

  7. Zigne

    Här verkar det vara en tung konflikt på G. För och emot Swift. Jag lägger mig diplomatiskt mitt emellan.
    Inte så bra. Inte så dåligt.

  8. storabh

    Gubbvarning! skulle mina fem-inister säga.

  9. andyberger

    Och nya JJ Cale låter ju som sagt som vanligt, och desssutom bra. Det känns fint en lördagkväll när den där festivalen håller på långt borta i ett annat rum.

  10. Skön ny JJ Cale, tillsammans med en Paradox Whisky cask aged imperial stout från skottska Brew Dog. Avslappnande alternativ till schlagerfestivalen.
    Men nu är det öronvaxrensning med Danko Jones nya B-sides. Inte värt att dricka nåt till den!

Kommentera

