Eddie Hinton

ClaptonBiografibok av Eric Clapton . Klarsynt, självironiskt och rakt på sak om hans liv. Blues, brännvin, knark och trassliga fruntimmersaffärer plus rätt intressanta detaljer om skivinspelningar och konserter.

Tim Hinkley är ett nytt namn för mej. Sydstat. Låter nästan kusligt lik Delbert McClinton ibland, och varför inte. Hinkley Han finns med i Claptons band. Doyle Bramhall. Bra. Sen är det alltid fränt med järnvägsspår på skivomslag.bramhall

Dirty South Hip Hop BluesDirty South Hip-Hop Blues med Chris Thomas King. Bluesig hip hop eller tvärtom. Kanske kan va nåt för Osten och P Helge. Och för er andra också för den delen.

En annan gammal sydstatshjälte dyker lite oväntat upp på Spotify. Eddie Hinton. Hinton Fantastisk sångare och låtskrivare. Söp hårt och dog 1995 .

Eddie Hinton-Myspace

 

9 kommentarer

Filed under Böcker, Musik

9 responses to “Eddie Hinton

  1. Farbror Melker

    Eddie Hinton. Yeah. Vilken kille. ”Letter from Mississippi”. Har delvis döpt min son (Johan Edvard) efter honom.

    • Zigne

      Jupp, Kinks, Hinton….Farbror Melkers och min musiksmak verkar nästan identiska.
      Vi måste ses igen över några kalla pilsner och en skivspelare framöver.

  2. storabh

    Bra. Clapton ska jag fördjupa mig i.

    • KenNet

      Fick nyss titta lite på Spotify för första gången, och vill fråga de mer erfarna en sak eller två.

      Hittade en del a) felstavningar av låttitlar (då hittar man dem ju aldrig med sökfunktionen) och b) ingen information alls om kompositörer (ens för covers).

      Är det så över lag?

      Då kommer jag att sakna alla LP-omslag jag för länge sen slängt …

      • Z

        Så är det nog i bägge fallen. Lite synd att inte kompositörernas namn finns. Sånt är även jag intresserad av.
        Spotify är ibland lite struligt , andra gånger saknas i mitt tycke självklarheter men i det stora hela är det ju en fantastisk samling musik som finns där.

      • KenNet

        Jodå.

        Letade lite planlöst tills jag hittade några väldigt bekanta tongångar. Det var en låt jag spelat in från nåt obskyrt radioprogram för längesen – tyvärr utan varken bandnamn eller titel noterat. Hade väl bråttom till nåt på den tiden.

        Det är fan så frustrerande att lyss till dessa ekvilibristiska slingor – återhållna, men ändå härligt bombastiska – år efter år, men aldrig veta vad det är.

        Så, jag letade i listan efter det svarta hål som heter tidigt 80-tal (det lät som den perioden), men icke då.

        Tja, det var bara att glutta på resten också.

        Bingo!
        Dixie Dregs från 1978 var det faktiskt jag beundrat.

  3. Farbror Melker

    Ser jag fram emot. Lägg till Prine också.

    Såg honom på Wolftrap utanför Washington i fredags kväll, mindblowing som di säger.
    Stå på
    Melchior

  4. Z

    John Prine är kanon. Har tyvärr inte sett honom live. Borde åtgärdas.

  5. KenNet

    Clapton, ja.
    Där kan man fastna ett bra tag.

    Hade aldrig hört honom med ‘Have you ever seen a woman’ faktiskt.

    Det fick mig att minnas.
    På Janne Schaffers skiva från 1973 fanns den också med. En rå version med välfingrat piano och svulstig sång av Slim Notini. Kanske lite för mycket, men lyssnade man inte på den varje vecka…

    Men!
    Då jag sen länge spelat sönder LP:n och till slut fick Ingemar att leta fram den digitala, fanns inte låtjäveln med!

Kommentera

