Monsterkamera och musik

kameraEn ny ”vill ha” kamera har dykt upp. Nya Canon 1D Mark 4. Tio bilder i sekunden, 16 Mpix och fungerande  ljuskänslighet upp till 102000 ( hundratvå tusen) ISO. Otroligt!  Bäva månde ljusskygga figurer. Ett aldrig så litet stearinljus räcker mer än väl som ljuskälla till den här monsterkameran.

Travis Wammack. Från Memphis. Gitarrorakel redan i unga dagar. En av Lennart Perssons idoler. Gjorde två plattor i början på sjuttiotalet Travis Wammacksom råkar finnas på vinylhyllan här hemma. Det som finns att lyssna på om man klickar på namnet här ovanför är andra, aningen mesigare inspelningar, men nog så bra för den som gillar sydstatsstuket.

John Prine skulle man kunna göra en lång låtlista på. Den mannen har gjort så mycket bra musik.  John Prine Det får bli  The Missing Years i dag. Extrabonus på den är Albert Lee på gitarr och mandolin.

Är rätt  förtjust i Marcus Källströms nya med  Bongo Brains. Bongo Brains Royal Straight Flush. Dom har hittat nåt. Tuff gitarr, saxofon och reggiestuk.

BrunchPeace & Love caféet har brunchbufée på lördagarna. Rekommenderas.

Lånade H´s film Hjältarna från Telemarken och konstaterar att färjestället ser likadant ut nu som på filmen. Mats och jag stannade till där och kände lite på historien och fotade lite.

P1030801

P1030791

Hade tänkt åka på ölmässan i Söderbärke idag men viktigare saker fanns att göra. Någon bloggbesökare har kanske en rapport därifrån ?

5 kommentarer

Filed under Musik, Prylar

5 responses to “Monsterkamera och musik

  1. Även jag satt och dreglade över Canons nya. Fast jag insåg att den aldrig skulle bli min.
    Justa bilder från Norge. Man känner suget från bergen och skidåkningen som finns där.
    Inget Söderbärke för min del heller. Men jag kan rapportera från Dalarnas häftigaste öl-pub Bishop Arms i Falun, som har ett mycket vasst öl-sortiment.

    • Z

      Kameran är svindyr. Ca 57000, men troligen oerhört vass. Nikon kommer med nåt liknande också.
      Canon har varit på efterkälken ett tag. I synnerhet när det gälller brus på högre ISO tal. Återstår att se hur den här klarar konkurensen.

      Norge är sagolikt fint på många ställen. Synd det är så dyrt för oss bara. Är lite sugen att åka på bluesfestivalen i Notodden.
      Det var visst lång kö till mässan i Söderbärke så det hade kanske varit svårt att ens komma in utan förköpt biljett.

  2. AC

    Jag har en genialisk idé! Om du införskaffar den nya Canon så kan jag ta din gamla 😀 Varför inte?

  3. Ja en sån kamera står på min önskelista.. men det blir nog för mig som för Lasse W.
    Men en 500D skall det uppdateras till inom kort.

    Jättefina och inspirerande bilder som vanligt av dig!

Kommentera

