Resor och kokkaffe

Förrutom en liten båttripp till Helsingfors finns ingen resa planerad för tillfället. Lite ovanligt faktiskt. Funderingar på nya eller gamla kända resmål snurrar i huvudet igen. Kosan har ställts västerut många gånger nu. Kanske skulle man åka åt andra hållet någon gång istället. Budapest tror  jag på. Kanske i kombination med Wien.

IcelandAirÅ andra sidan skulle Island vara intressant också. Det lilla som sågs genom flygplansfönstret på väg till NY lockar till mer. Hyra jeep och åka runt med kamera och tubkikare. Fin fågelskådning. Bada i blå lagunen.  Går dessutom utmärkt att kombinera med New York. Eller Chicago.

Irland lockar också. Tror det kan vara en höjdare. Både natur och storstad. Sitta och dryfta läget med en Guinnes på ett hak i Dublin är inte fel har jag hört. Bra musik. Billigt flyg med Ryan.

Barcelona . Häftig stad men lite för hett i min smak misstänker jag. Thailand. Nej tack, för varmt. Hellre Färöarna. Eller Skottland igen. Otroligt fint. Mycket kvar att se där. Edinburg, ön Islay med alla whiskydestillerierna till exempel.

Vin och matresa  till Alsace i Frankrike. Eller Sicilien. Eller stanna kvar hemma i Forssa. Jobba, äta, skita, sova.

Från det ena till det andra så fick vi en fin gammal rostfri kaffepanna av Johan L. Hade nästan glömt hur gott kokkaffe på hemmalda kaffebönor blir. Oslagbart. Tack Johan. kaffepanna

7 kommentarer

Filed under Kaffe, Resor

7 responses to “Resor och kokkaffe

  1. enkelt

    Eller Göteborg och uppleva Håkan Hellströms hemstad!

  2. storabh

    Fan, äntä bra i Borlänge?

  3. KenNet

    Hoppas Budapest känns bättre för dig än mig.

    Jag har flera år letat efter en gammal platta som undflytt mig gång på gång:

    ”OPUS III & Friends”

    från 1970.

    I år dök den upp till försäljning igen – denna gång i Ungern – och den gnidiga typen vill ha 125 Euro för en begagnad vinyl men inte ens vet om den är spelbar.

    • Z

      Har inte hört. Vad är det för platta?

      • KenNet

        Janne Schaffer, Ola Brunkert och Björn Stolt, från tiden innan de tog med Björn J:son och bildade Hörselmat.

        På bilden

        http://www.janneschaffer.se/rec18.htm

        tycker jag mig känna igen de geijerstamska polisongerna också, så jag gissar att han producerade.

        Jag vet inget om musikstilen, men gissar att den var influerad av samtiden och de inbjudna vännernas smak och kompositioner.

        Skiva (officiellt) nr. 2

        http://www.janneschaffer.se/rec10x.htm

        var en riktig favorit med just Björn J och Slim Notini i spåren, plus en av de mest följsamma och originella basgitarristerna vi har i landet – Stefan Brolund. Det var nog den första svenska LP:n med jazzanstruken rockgitarr som dög enligt min då smala smak. Att Janne vid det laget slutat sjunga, gör mig nyfiken på de tidigare alstren.

        Innan dess var det Rune Gustafsson, Rune Gustafsson och åter Rune Gustafsson på varannan studioinspelning och i var landsortskyrka – och jag ber entusiasterna om ursäkt, men Dompans gäng var nog lite väl långt före min tid.

Kommentera

