Rock Grove Racing

Vi fyllde kaffetermosen och gjorde en liten utflykt till Storsund för att kolla skridskoåkarna. Det blev jobb för kvällstidningen  istället. Ett gäng härligt galna falubor har byggt en ”jet”driven spark. Troligen världens snabbaste . En vattenbehållare hettas upp till högt tryck och skickar iväg sparken i en jävla fart. Miljövänligt och fint.

Har fixat ett Youtubekonto så här kan debutfilmen skådas. Filmat med en gammal Sony kompaktkameran så kvaliteten är inte på topp men kul att se ändå.

Christian Hedman Slog svenskt rekord i bänkpress nyligen. 220 kilo. Själv väger han 75.  Alltså nästan tre gånger sin egen vikt. Otroligt.

Annonser

8 kommentarer

Filed under Allt Möjligt

8 responses to “Rock Grove Racing

  1. hillshillton

    Snabbare än så kan man inte få sparken.

  2. KenNet

    Nja, mina herrar.
    Dels var det inga falubor och snabbare går faktiskt att sparka sig fram.

    Jag har hört att ångsparken utvecklades och byggdes i Jämtland, och att ett gammalt monstersparkbygge med en 450 hk Honda har dammats av bara för att jämtarna fick sån uppmärksamhet för sitt fartrekord hemmavid.

    Nu klarade de inte av det denna gång, men potentialen borde rimligen finnas där om nu inte grejorna går sönder igen.

    Gänget i Mobacken vid Storsjön leder, så grabbarna från Lidköping vid Vänern får komma igen.

    Skillnaden är till dags dato mindre än 10 km/h.

  3. KenNet

    P. S.

    Var det en ”riktig” spark de byggt om du såg på Runn?

    Sen finns ett annat isfordon som de kallar kickbike (det är svårt att se hur det är uppbyggt), samtidigt som det finns specialbyggda fartvidunder som försöker se ut som sparkar …

    Allt är upplagt för diskussion om definitioner och rekord. Kul att dårarna finns, så att världen blir lite mindre svårmodig.

    • Zigne

      Det där med världens snabbaste kan mycket väl vara slarvigt och fel skrivet av mej.
      Ska maila min bloggadress till Falugrabbarna så kanske dom kan svara på dina frågor här.

      • KenNet

        Ojdå!

        Finns det flera ångjetmaskiner, får jag be om ursäkt.

      • Z

        Tja, inte behövs det några ursäkter. Här får det diskuteras och funderas utan skygglappar.

        Endast rena oförskämdheter och annan dålig stil censureras av bloggens envåldshärskare, nämligen mej själv.

  4. Hej På er
    Zigne ville få lite fakta. Vi bor i Falun, och vi vann inte denna dag, Men vi hade nog en mer sparkliknande raketspark. Med fungerande och testade säkerhetssystem. Vårt mål den dagen var att köra flera race, tyvärr åkte de som vann bara ett, sen fick de bråttom hem, synd tyckter vi.

    Historien började för 3 år sen då jag och några vänner såg detta spark race, vi tyckte den var för dålig fart på tillställningen.

    Och jag som håller på med stora Gasturbiner ombord på R 142 Ystad
    tyckte att en gasturbin borde vara ” show ” och fart.

    Så till förra året hade vi på ca 3 veckor byggt en Gasturbin och en spark, under byggets gång sökte jag på webben efter info om gasturbiner , hittade på ett internationellt forum för pulsjet, en kille som verkade intressant.

    Det visade sig att jag hittade Anders J – Mobacken racing, ja det är grabbarna som åker 105 km.

    Han hade även en spark på ” G” och nu vill jag inte här tvista om vem som kör snabbast , kom på vad först, eller så.
    Det är strunt samma huvudsaken är att vi alla har kul och åker säkert.

    Vår gasturbinspark blev inte så långvarig då den skar på startplattan.
    se länk http://www.youtube.com/watch?v=5-Q7U5mbQ6Y

    Redan efter denna färd pratades om att bygga något liknande, ev raketdrift.

    Men som ni vet är vägen mellan planer och att få till saker inte lika lätt som att googla på webben.

    Så i år startade vi bygget ca 2 veckor före,
    ” i god tid ” nej inte alls.

    Med räkne jobbet gjort av Anders J byggde vi för snabbt, la till lite här och var återanvände delar från i fjol.

    Var klara för teststart nr 1,
    5 dagar före förra året.
    ( då byggdes sparken på fredag natt klar 0300 Lördag morgon 🙂

    Ja vi hann provköra. Vilket gjorde att vi var tvungna att kapa sönder sparken, den var för stumm.

    Vad som håller på att gå snett i detta SM i spark.

    Är att vi inte åker för fart utan på Street race maner 1 /8 mile 201m utan tid.

    Vi vet att den snabbaste sparken är den som kördes av Falubor med länken ovan.

    Men att axa 201m där är vi vassa.
    Då vi inte har något problem med fäste, bara inte vi skjuter hål på vår skylt igen.

    Detta med att åka fort på spark gjordes redan på 1970 talet av oss som var unga då, och säkert av flera och tidigare.

    Jag imponeras inte av att se någon åka 95 km på en ihoptejpad Spark.

    Jag och Anders har pratat om hur detta har utvecklat sig, tyvärr mot mera fart och mindre säkerhet, och med ett förflutet inom motorsport.

    Vet jag att med risker kommer,
    ” maktens övervakare ”vilket nog är i sak bra.

    Så snälla tidnings gubbar mana inte fram vad som helst, det gör ont då.

    Se skillnaden på banan där de åkte med tapesparken , smal och dålig is.

    Den snabbaste MC sparken åkte på en hel sjö, Varpan i Falun.

    Hur vår raket fungerar.

    Kort sagt.
    Ånga trycker ut överhettat vatten genom en dysa.
    Där vattnet övergår till ånga, 1 L vatten skapar 1700 l ånga.
    Med andra ord som ett kraftvärmeverk fungerar.

    MEN det är inte så lätt som att googla på webben.
    och mer tänker jag inte säja.

    Då vi nu inte vill få fler som bygger utan att studera vilka risker som är inblandade.

    Rock Grove racing / TM

    • Z

      Suveränt. Tack för inlägget. Hoppas KenNet är nöjd med svaret.

      Personligen bryr jag mej inte mycket om hur fort sparken går. Gillar mest att fullvuxna grabbar ägnar sig åt dylika galenskaper. Mera sånt.

      Ska leta på negativen och eventuellt lägga ut jeepbilderna i träsk och lerhögar från början av åttiotalet där troligen en av sparkkillarna finns med.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s